vineri, 9 octombrie 2009

3. Cultura indiana

Musulmani, hindu, budisti, toti sunt aici. Pe strada majoritatea femeilor sunt infasurate in acele materiale colorate numite "sari" sau imbracate in salvari si bluza lunga pana deasupra genunchilor cu nelipsitul val peste umeri. Barbatii sunt imbracati normal, unii au si ei bluze lungi pana la genunchi peste pantaloni. Dar cand am vazut primul barbat cu sal infasurat pe cap si barba si mustata m-am speriat ingrozitor. Ma asteptam sa explodeze vreo bomba in jurul meu, sa devin victima unui atentat. Dar nu, e normal aici.

Au sarbatori cam in fiecare luna, iar in zilele acelea mai toate magazinele si companiile sunt inchise. Una dintre sarbatorile la care am participat si eu a fost Navratri, 9 zile in care se sarbatoreste infrangerea raului de catre bine, prin povesti cu zei si alte cele. Tot orasul a fost imbracat in lumini, parade peste tot, dansuri indiene, flori peste tot, pe usi, garduri, masini.





Maine (sambata) ma mut din hostelul de fete, intr-o camera la o doamna acasa, sa pot sta impreuna cu Kristi. Aseara am avut cu fetele de acasa chocolate party, am cumparat bomboane si tablete si am petrecut pe terasa (care de fapt e acoperisul casei) Au pregatit un dans pentru mine si aseara mi l-au prezentat, ca dar inainte de plecare. Gazda mea a plans aseara la gandul ca plec, dar le-am promis tuturor ca am sa mai trec sa le gatesc mancare romaneasca asa cum am promis.




Daca e cineva curios ce mananca indienii, orezul este prezent zilnic, la fel ca ingredientele picante si desigur nelipsitul chilly. Explicatia lor? "Noi nu simtim gustul mancarii daca nu e picanta". Fiecare isi gateste acasa si aduce tacamul la servici in felul urmator

Un recipient cu orez, unul cu "dal"(un amestec de legume fierte si picante care mie nu imi place), unul cu un singur fel de legume dar cu diverse arome si desigur chilly si un recipient cu "chapati" (clatite). Se mananca in felul urmator, rupi din chapati cu mana dreapta desigur, o treci prin legume si apoi introduci in cavitatea bucala. Dupa ce termini felul 1, amesteci orezul cu dal si mananci, fie cu mana fie cu lingura. Da mananc cu mana, pentru ca imi place si pentru ca aici pot, chiar si orezul plin de sos tot cu mana, apoi speli. Dupa ce termini asezi vasele unu peste altul si te alegi cu un turn metalic infiorator. O experienta unica, ce pot spune.

Next stop...Dhivali Festival :)

Niciun comentariu: